Succesverhalen

Storefront helpt merken te pop-up’en tijdens het Amsterdam Dance Event

Written by Zoe Hopgood

Het Amsterdam Dance Event is een elektronisch muziekfestival en -conferentie dat elk jaar gedurende 5 dagen in oktober wordt gehouden. Naast de duizenden merken, sprekers en insiders uit de muziekindustrie die deze week de stad binnenstromen, poppen er velen ook om tijdens dit event te profiteren van de buzz en foot-traffic en flink te cashen.

Storefront heeft dit jaar met veel merken en muzieklabels samengewerkt om de ideale ruimtes voor hun pop-up concepten te vinden. Hieronder vind je een aantal van onze favoriete pop-ups tijdens ADE, en onze contactgegevens als je meer te weten wilt komen over hoe jouw merk ook kan profiteren van de ADE-hype.

  • Clubbing TV

Dit TV-kanaal is compleet toegewijd aan elektronische muziek, DJ’s en de dance-cultuur. Daarnaast werkt het nauw samen met een aantal van ‘s werelds grootste techno festivals. Het bedrijf heeft ervoor gekozen om een pop-up winkel in Amsterdam te openen om zo “live TV shows (live interviews, live DJ sets, live performances en meetings)” te kunnen hosten, aldus Laureline Teste Cianfarani, TV Producer/Journalist bij Clubbing TV.

Clubbing TV heeft voor deze ruimte gekozen omdat ze graag “dichtbij het De La Mar Theather wilden zitten en zichtbaar te zijn in de Amsterdamse straten zodat artiesten hun ruimte makkelijk konden vinden”, voegt ze toe. Het bedrijf heeft eerder pop-ups gedaan tijdens ADE, maar hun verblijf in deze ruimte, beter bekend als de Bloom Room en via Storefront, was “absoluut ons hoogtepunt”.

Hun pro-tip voor een pop-up? Bereid nieuwsbrieven en post op sociale media voor, creër videa teasers en visuals voor elke gastartiest. En laat aparte stickers maken voor op de ramen om de ruimte je eigen te maken!

  • Astralwerks

Dit Amerikaanse record label focust op elektronische en dance muziek en is onderdeel van de Universal Music Group. Ze organiseerden een pop-up tijdens ADE voor een paar dagen. Dit was “de eerste Astralwerks pop-up in de wereld,” verklaart Toby Andrews, de General Manager van Astralwerks. Ze gebruikten de pop-up om hun re-branding te tonen. “We keken ernaar uit om voor het eerst een meeting ruimte te combineren met een winkel zodat mensen met ons in gesprek konden gaan en ondertussen onder de indruk konden zijn van onze nieuwe visie.” verteld Andrews.

Het concept zelf was bedoeld om een ​​manier te vinden om mensen naar deze nieuwe visie van Astralwerks-label te lokken en hen een “comfortabele ruimte te bieden om te netwerken tijdens ADE, vergaderingen te houden met het team en te shoppen, allemaal op dezelfde plek!” zegt Andrews.

Terwijl het label tijdens ADE vergaderingen in de winkel organiseerde, nodigden ze ook mensen uit in het pop-upcafé om koffie en bier te drinken. “Iedereen vond het geweldig, we kregen zoveel geweldige feedback over de ruimte”, aldus Andrews.

Waarom koos zijn team voor pop-up tijdens dit evenement?

“ADE is een van de belangrijkste evenementen van het jaar voor iedereen op het gebied van elektronische muziek, dus het was heel belangrijk voor ons om ervoor te zorgen dat we iets hadden dat thuis was voor mensen om even alle chaos te ontkomen. Het vinden van goede WIFI en koffie is soms niet gemakkelijk te vinden in de stad, dus we waren blij dat we dat konden bieden aan al onze gasten en personeel.”

Always Brught Always Bright, het merk achter de BrightNight- en BrightDay-drankjes, koos ervoor om tijdens ADE een pop-up experience te hosten, genaamd “Hangover Heaven”. “We hebben de pop-upwinkel ontworpen om visueel aantrekkelijk te zijn met een natuurlijke uitstraling evenals ervoor gezorgd dat we (afgezien van ons product) aan kater gerelateerde diensten, zoals anti-katermassages en productproeverijen, hebben geleverd”, zegt oprichter Sam Renders. “De ruimte functioneerde ook als een club, met ‘s werelds grootste dj’s die ons product promoten en hun fans en bezoekers van de winkel konden vermaken,” voegt Renders eraan toe.

Het beste gedeelte? De klanten vonden het fantastisch. De pop-upruimte was de hele dag gevuld en hoewel Renders toe gaf dat de oprichters geen enorme sales verwachtten, omdat de pop-up store voornamelijk als een branding-tool fungeerde, maar: “we hebben toch een behoorlijke omzet weten te maken!”

Om voort te bouwen op de hype tijdens ADE, hostte Always Bright een influencer-evenement voor alleen genodigen op de donderdag van ADE, met veel grote namen DJ’s en nachtleven-influencers, gehost door DJ Sam Feldt. Vervolgens liet de pop-upwinkel het hele weekend elk uur van 10 uur’ s ochtends tot 10 uur ‘s nachts een andere DJ spelen in de winkel.

  • Spinnin’ Records

Spinnin’ Records ziet ADE als een van de belangrijkste weken van het jaar voor het merk. “The Spinnin ‘Records Popup Store biedt ons een plek tijdens ADE waar we persoonlijk dichtbij onze fans kunnen komen, onze producten kunnen tonen en ook verschillende activaties kunnen hosten samen met de DJ’s waar we mee samenwerken. “Dit is al 3 jaar een groot succes,” zegt Steven de Graaf, Commercieel Directeur van Spinnin’ Records.

Voor het concept moest de pop-up store een multifunctionele ruimte zijn, zodat ze de verschillende elementen van het merk en partners konden integreren. “Wanneer we beginnen met het plannen van ADE, weten we nooit precies welke activiteiten we in de winkel zullen uitwerken, maar de winkel moet geschikt zijn om te voldoen aan de behoeften van heel verschillende elementen. Daarom concentreren we ons op het vinden van zo’n multifunctionele plek in het stadscentrum en vonden we een perfecte match door Storefront,” zegt Steven de Graaf.

Om de nodige buzz te creëren, organiseert het bedrijf een openingsevenement in de winkel voor zakelijke relaties, DJ’s, management, boekers, partners en andere platenmaatschappijen om hen de eerste sneak preview van de winkel te geven. Ze organiseerden ook voor het eerst een heel speciaal “Silent Disco-evenement”, waarbij DJ Mesto een DJ-set deed en zijn nieuwe nummers aan een groep fans liet horen. “Dit was een te gek event en een groot succes,” zegt Steven de Graaf.

Wat betreft de reacties van de klanten op de ruimte? “We hebben veel positieve feedback van klanten, zakelijke relaties en pers gekregen. Ook de show en al onze andere evenementen in de winkel en het aantal Spinnin’ merchandise items dat we hebben verkocht, verteld ons dat de Spinnin’ Records Popup Store 2018 een groot succes was. “

Geïnspireerd om je eigen pop-upwinkel in Amsterdam te lanceren?

 

About the author

Zoe Hopgood